Hoe verloopt een sessie bij kinderen ?
- Een doestelling wordt bepaald: Dat wordt het doel van de sessie.
- Een neutrale observatie maken van de doelstelling in actie. (bij voorbeeld, als het kind problemen heeft bij het nemen van nota's, dan zou men in een rollenspel een dictée kunnen schrijven of kopiëren van een bord; als het kind moeilijkheden heeft met lezen, dan zou het lezen zijn.
- Het observeren van bewegingen in de verschillende dimensies: ligt de moeilijkheid eerder op emotioneel, fysiek of cognitief vlak?
- Het uitnodigen tot 'beweging', het voorstellen van activiteiten (voorbeelden: Dubbele Doedels om de pols te versoepelen, Positieve punten om faalangst te bedaren, Lateraliteitsrepatterning om letters in de juiste richting te schrijven)
- Het doestelling opnieuw in actie brengen (bij voorbeeld schrijven zoals bij het begin van de sessie) en de veranderingen observeren ( ik heb minder pijn in de schouder, ik schrijf sneller,...). De observatie van de pre -en postaktiviteiten laten het kind toe om beter bewust te worden van zijn moeilijkheden en van zijn evolutie tijdens het verloop van de sessie.
- De begeleider doet de activiteiten samen met het kind en de sessie gebeurt in een onspannen en vriendelijke sfeer.
- De sessie eindigt met de uitnodiging, het voorstel om activiteiten thuis te herhalen om zo de veranderingen met de tijd te verankeren.
Voorbeelden van doelstellingen
- Ik lees vlotter.
- Ik reken gemakkelijker.
- Ik schrijf met meer plezier.
- Ik maak nieuwe vrienden.
- Ik respecteer de vraagstelling.
- Ik ben efficiënt in organiseren. Ik heb orde in mijn boekentas.
- Ik concentreer mij beter.
- Ik doe mijn huiswerk alleen.
- ...
Hoeveel Sessies?
- Het aantal sessies varieert in functie van de moeilijkheden van het kind en de gewenste doestellingen.
De ouder(s) mogen, rekeninghoudend met de omstandigheden. aawezig zijn tijdens de Brain Gym sessies.